SJÄLVDISCIPLIN

Självdisciplin är en egenskap jag lider brist på, i synnerhet när det handlar om läx-görning. Speciellt matteboken har något mystiskt kraftfält runt sig som gör det till en oerhörd ansträngning att frivilligt öppna boken, grabba tag i pennan och börja räkna. Det är på något sätt fysiskt omöjligt att räkna matte hemma. Det går helt enkelt inte. Jag kan verkligen ha avsatt tid för denna utmaning, och verkligen intalat mig själv att jag ska göra läxan då, det finns ingen återvändo och förhållandena är perfekta: Ultimat belysning, något att dricka, en välvässad penna, en skön stol.. Och så vidare. Men det slutar med att jag gör precis allt annat. Sitter vid datorn, tittar på tv, läser, ritar, borstar tänderna extra länge, städar, smsar, lägger mig tidigare. Precis allt utom läxan.

Jag tror det är ett "barnsligt" drag som jag fortfarande har. Att just det man måste göra, det undviker man. Jag vill inte känna sig tvingad att göra något jag inte vill, jag måste bevisa att jag kan ignorera tvånget. Man gräver ner sig i en ond cirkel, ens attityd mot skolan försämras mer och mer medan läxberget växer. För ju mer någonting pressar på, desto mer sätter man sig på tvären och säger nej. Ta till exempel när din mamma sticker in huvudet med en lång rad av anklagelser och tjat om att ditt rum är stökigt. Är det inte då du känner allra minst lust att städa? (Säg ja.)

Alltså, det är nog själva pressen att man måste göra läxan som är värre än själva görandet av den. Lärare kanske borde använda sig av omvänd psykologi..? "Ni får absolut inte läsa sidan 184-190 till på torsdag, jag förbjuder er."

Kommentarer
Postat av: Ellen (:

sv: tack!<3 nejdå, du skräms inte..=)

2009-09-01 @ 19:01:17
URL: http://hejjellen.blogg.se/
Postat av: sofia

sv: jaa, mjo:(

asså? tack, för tipset!:) kram

2009-09-01 @ 19:05:43
URL: http://sofiamariabergman.blogg.se/
Postat av: sofia

Hej hej ! Jätte fin blogg du har :)

2009-09-01 @ 19:30:05
URL: http://sofianguyens.blogg.se/
Postat av: Siri Adelmann

JA! Då vill man bara inte städa! Då blev det plötsligt ännu jobbigare.

2009-09-02 @ 21:32:37
Postat av: ernstr

där träffade du mig totalt, det är precis så det är för mig. Det är så frustrerande för man vill ju ha saker gjort och hänga med i skolan.

2009-09-12 @ 22:21:22
URL: http://xenusism.blogg.se/
Postat av: Erica

Åh jag känner igen mig på sätt och vis - fast intte alls med matte. Matteläxorna har ju alltid varit det roliga! De där uppgifterna som faktiskt varit mysiga att sitta med. Jag hade en period då jag räknade matte till ebba gröns musik. det funkade bra. ett hett tips kanske? ;) Någonting annat som kan vara bra (eller inte...) är när man har för många tråkiga saker som bara måste göras. För trots att jag i vanliga fall brukar spara det bästa till sist, blev det i alla fall för min del som så att jag gjorde de lättaste grejerna först. Och sedan - när även det jobbiga var gjort, hade man hunnit göra alla de där småsakerna som man annars inte pallade. Det var till exempel tack vare mina skoluppgifter som jag orkade söka sommarjobb. För man ville ju göra någonting meningsfullt ändå. Men inte kemihemtentan. Inte just då. Nej, då passade det bättre att söka jobb. Så ett sätt att räkna matte hemma är väl att pracka på sig en massa andra uppgifter som är jobbigare... ;) Kram

2009-09-13 @ 00:42:30
URL: http://enettaiparis.blogg.sett

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0