FUNDERINGAR

Igår började vi en ny kurs, rättsjournalistik, och jag känner redan att det verkligen är en ny värld som öppnar sig. Detta är verkligen någonting jag kan tänka mig att syssla med i framtiden, för det är så sjukt viktigt att medierapporteringen kring brott görs på rätt sätt och det är någonting jag vill bli del av. Det är skrämmande hur rent ut sagt dåliga vissa (verkligen vissa dock, finns otroligt många duktiga!!) kriminaljournalister är. Idag fick vi till exempel höra om en kriminalreporter som dragit slutsatsen att mordvapnet var en kniv enbart för att den misstänkte var av finskt ursprung, och skrev det i artikeln helt utan underlag för det! Sjukt och fel på alla sätt.

Samtidigt är det ett tufft arbete. Idag fick vi gå igenom ett fall från i höstas, ett mord som skedde här i Kalmar, och man får reda på så obehagliga saker. Självklart har vi bara tagit del av offentliga handlingar, men jag menar som privatperson är det ju inte direkt så att man går till tingsrätten och begär ut en hel förundersökning på över 400 sidor. Man fick verkligen reda på exakt vad som hände, och även med ett "inside-perspektiv" eftersom vår (superduktiga!) föreläsare arbetar som informatör på polisen. Sjukt intressant och spännande men också fruktansvärt att höra sådanahär skräckhistorier, som dessutom har inträffat i närheten av där man bor..

Nåväl, nu blir det läggdags, imorgon blir det mer föreläsningar! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0