ROAD TO VEGETARIAN

En förändring som pågår just nu är att jag är i processen till att bli en heltids-vegetarian! Detta är tankar jag haft ganska länge, och under en rätt lång period har jag bara ätit kyckling och fisk när jag lagat mat till mig själv här i Kalmar, så det är bara hemma i Hässleholm jag ätit annat kött. Men nu har jag bestämt mig för att ta steget att bli veggi fullt ut. Nu köper jag inget nytt kött, varken fisk eller kyckling, längre. Äter bara upp det jag redan har i frysen! 
 
Det kommer inte direkt att bli någon större skillnad för mig när jag är i Kalmar eftersom jag som sagt redan äter nästan bara vegetarisk mat. Det som däremot känns lite jobbigt är att det kan bli jobbigare för familjen när jag kommer hem till Hässleholm. Det är det som gjort att jag tvekat lite, men nu känner jag att tiden är inne! Det är tid för veggi. 
 
"Men varför?", tänker kanske den frågvise. Jo:
  • Djur som föds upp för att bli kött har det inte bra. Många väljer att blunda för detta eller stöta det ifrån sig med att helt enkelt säga att detta är ett påstående som inte stämmer. Men det gör det. Det finns hur många bevis som helst i form att videos, bilder, berättelser från vittnen osv som stödjer, och det är lätta att hitta. Ska du tvunget äta kött, se iallafall till att köpa det direkt från en gård där du vet att djuret haft det bra!
  • Köttindustrin är en enorm miljöbov.  En ko, till exempel, måste äta ca 100 kg vegetabilisk föda för att kunna producera 1 kg kött. Rapporter från bland annat FN visar även att uppfödning av djur för kött generar 18 procent av de globala växthusgasutsläppen, vilket är mer växthusgaser än transportsektorn. Jordbruksverket säger att om alla i Sverige äter vegtariskt kommer växthusgasutsläppen att minska med 10%. 1 kg kött räknas vara lika miljöovänligt som att köra 3 timmar med bil. Köttproduktion kräver också mer vatten, ett kilo nötkött kräver 15 000 liter vatten medan ett kilo vegetabilier kräver mellan 400 och 3 000 liter.
  • Vegetarisk kost är generellt sett nyttigare. Detta är vetenskapligt bevisat. Här kan man läsa lite mer om detta.
  • Det är fel att endast en liten del av världens befolkning äter en stor del av det kött som produceras. Den betesmark/odlingsmark som används till köttindustrin skulle kunna användas mer effektivt för att odla grödor och på så sätt mätta fler människor.
  • Det är billigare! Kött är dyrt.
Så ligger det alltså till. Jag längtar tills jag har ätit upp all kyckling, fisk och räkor i min frys så att jag kan börja "på riktigt"! Jag uppdaterar såklart om hur det går.
 
Lite länkar för er som vill läsa mer om vegetarianism:
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du får gärna berätta om hur du mår av den vegetariska kosten!
/ En människovän

Svar: Det ska jag absolut göra! :)
rebecca johansson

2012-10-27 @ 15:05:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0