SÖTPOTATIS

Idag provade jag sötpotatis för första gången! Efter lite research vet jag nu att sötpotatisen trots sitt namn inte är släkt med den vanliga potatisen utan tillhör pumpasläktet, och att den innehåller 5 procent socker istället för den vanliga potatisens 0,5. Trots det anses det av de flesta vara mer hälsosam än vanlig potatis.
 
Jag hade den inne i ugnen i 200 grader i ungefär en timme, det hade nog räckt med femtio minuter. Sen åt den med en kall sås gjord på mild lättyoghurt och tacokrydda, champinjoner, tomater och cashewnötter stekta i olivolja, lite fetaost samt machesallad. Hur gott som helst!

Dock kommer jag nog inte köpa sötpotatis mer än vid ett fåtal tillfällen, då den ju importeras långväga ifrån och därmed gör ett betydligt större miljöavtryck än våra svenska potatisar. Tycker inte det känns bra att äta sötpotatis ofta när vi har en uppsjö av goda och miljövänliga vanliga potatisar från Sverige att välja på! Men någon enstaka gång tycker jag man kan få unna sig att prova på. Det är alltid roligt med variation :)
 

Kommentarer
Postat av: B R O W N S U G A R

gottt

2013-03-01 @ 15:43:40
URL: http://www.brownsugar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0