SKOLTANKAR

Just nu känns det väldigt positivt när det gäller min utbildningsstatus. Idag var jag på en praktik- och projektinformation som hölls inför hela klassen angående vårens praktik- eller projektperiod, som är den 31 mars - 2 juni. Man kan antingen vara på en praktikplats, eller delta i ett av tre projekt (radio, TV eller webb) som skolan håller i, och jag tänker välja praktiken. Jag vill verkligen få praktik som informatör den här praktikperioden, jag tror det är ett klimat som passar mig bättre än renodlat journalistiskt arbete. Det känns som informatöryrket inte är lika prestations- och prestigeinriktat, utan att det handlar mer om service, samarbete och problemlösning, och att det dessutom är mer långsiktigt och inte lika "hattigt". Förhoppningsvis känner man att man kan vara kreativ och skapande även som informatör.
 
Iallafall, när jag senare idag kollade min mail hade en av praktikplatserna jag sökt (har bara sökt på två ställen än så länge) skrivit tillbaka till mig efter lite tidigare mailkorrespondens och jag ska dit på en liten träff nästa fredag! Blev jätteglad :) Hoppas hoppas hoppas verkligen jag får ett slutgiltigt ja därifrån. 
 
En annan sak som har lättat upp är oron inför C-uppsatsen, så himla skönt. Hos oss på Linnéuniversitetet är det så att vi måste skriva två och två, så jag har varit väldigt orolig över att jag inte ska hitta någon partner eftersom att det i min (lilla) umgängeskrets från klassen redan finns givna "par", och jag har känt mig lite som tredje hjulet. Men häromdagen frågade en tjej mig och vi skulle bilda ett par :) Vi har jobbat ihop med en gruppuppgift en gång innan, så vi kommer säkert samarbeta bra ihop. Nu ska vi bara komma på vad vi ska skriva om också.. 
 
Slutligen har vi tenta på fredag, och visst, det känns inte direkt superbra men jag känner ändå att jag har någorlunda koll redan nu. Även om jag som vanligt prioriterat bort kurslitteraturen ganska hårt.. Jag brukar alltid fokusera på föreläsningsanteckningarna i första hand och bara kolla på litteraturen lite i periferin. Helst hade man väl velat ha allt av både och men jag är ganska lat när det kommer till tentaplugg tyvärr. Men men, min strategi verkar inte funka alltför dåligt då jag inte fått någon omtenta hittills, och då är jag ändå inne på mitt tredje universitetsår! Så förhoppningsvis bryts inte trenden, jag ska verkligen fokusera idag (onsdag) och imorgon (torsdag) på ännu mer pluggande. Man kan bara göra sitt bästa!  
 
Bild från gårdagens tentaplugg i bibblan med Tobbe :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0