CORE OCH LITE TRÄNINGSPRAT

Snart är det dags för core, ett nyupptäckt pass helt i min smak! Utmanande magträning blandas med annan styrka, och lite kondismoves finns även med utan att belasta mina fötter för mycket.
 
Förr gick jag väldigt mycket på jympapass, som jag tycker är en väldigt rolig och samtidigt effektiv träningsform. Men tyvärr har jag fått ge upp detta för att jag faktiskt inte vågar gå på dem på grund av min fot, dels är jag livrädd för att stuka den en tredje gång och dels vill jag inte utmana plantarfasciten (om det ens är det jag har) som äntligen slutat plåga mig, nu känner jag mest av smärtan litegrann på morgonen.
 
Därför har det nu fått bli gymmet som är huvudstationen för min träning, och löpbandet har skrotats helt till förmån för cykel och crosstrainer, så det är där jag får i princip all min cardio (normalt sett 30 minuter/pass, ca 4-6 pass i veckan, men det varierar såklart). Allt för att skona fötterna. Sen är det självklart vikterna som det ligger stor fokus på. Även yogan har fått ta en allt större plats, minst ett pass i veckan, ofta två.

Men eftersom ett av mina mål är att få synliga magrutor och det i princip inte händer någonting på den fronten kände jag att jag måste göra en förändring. Kanske tränar jag helt enkelt magstyrka för lite? Jag har tänkt att lite lagom magträning, (relativt) mycket cardio och hyfsat strikt clean eating ska ge resultat. Men icke. Så nu är det core-pass som gäller, tisdagar och fredagar går de på och målet är att vara med på alla tisdagspassen och alla fredagspassen när jag är i Kalmar över helgen.
 
Men vi får se, alla kroppar är ju olika och det är inte säkert att jag ens kan få synliga magrutor utan viga mitt liv åt det. Och ain't nobody got time for that. I främsta rummet tränar och äter jag bra för min hälsa och för att jag tycker det är roligt! Utseendet bryr jag mig betydligt mindre om, det är mest ett verktyg för att mäta reslultat.
 
En överarm! Biceps och axlar samarbetar rätt bra, till skillnad från magen då. Kul!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0